Zo overwon Arnold Verjaal de energiecrisis
Je bent al de derde generatie ondernemer in een familiebedrijf dat in 1939 door je opa is opgericht. En al die tijd, al meer dan 80 jaar, was het nog nooit nodig om over te stappen naar een andere energieleverancier. De tarieven waren prima en bovendien liggen hun roots in dezelfde provincie als waar jij geboren, getogen en ondernemer bent.
Maar toen sloeg de energiecrisis toe. Genadeloos, kunnen we wel zeggen. Het vaste contract liep ten einde, en op basis van de energieprijzen van begin 2023 zouden je lasten voor gas, water en elektra meer dan verdubbelen. Dat zing je best een jaartje uit, misschien wel twee, maar uiteindelijk zou het toch te veel invloed hebben op je bedrijfskosten.
Dit is het verhaal van Arnold Verjaal, mkb’er met een electronicaspeciaalzaak, en hoe hij de energiecrisis overwon door drie maatregelen te nemen: energie besparen, zelf energie opwekken en…
Onvermijdelijke breuk
Natuurlijk heeft hij overwogen om bij dezelfde energieleverancier te blijven. “Als je al meer dan 80 jaar klant bent, dan stap je niet zomaar over”, vertelt Arnold. “Dus nadat ik de rekensommetjes maakte en zag dat mijn energielasten op jaarbasis zo ongelooflijk hoog zouden uitvallen, ben ik direct in actie gekomen. Ik heb energiebesparende maatregelen doorgevoerd door bijvoorbeeld alle lampen te vervangen voor led-lampen en bewegingssensoren te installeren. Ook heb ik een mooie zonnestroominstallatie van 66 panelen geïnstalleerd, waarmee ik dankzij de oost-west-opstelling een mooie hoeveelheid energie opwek.”
Maar het was niet genoeg om te blijven.
Arnold: “Op een gegeven moment ontdekte ik de wereld van dynamische energie. Betalen voor dat wat je verbruikt, op het moment dat je het verbruikt. Kan het eerlijker? Helaas bood mijn vorige energieleverancier geen dynamische energie aan, dus werd overstappen onvermijdelijk. Na wat googelen kwam ik ELIX tegen, en in de periode daarna sprak ik diverse malen met Erik Hulst van ELIX. Ik wilde echt alles van het dynamische energiecontract van ELIX weten!”
Moet je nét bij de mannen en vrouwen van ELIX zijn. De ene vakidioot is een nog grotere, eh…, vakidioot dan de andere.
De keuze voor ELIX
“ELIX heeft een duidelijke focus op de mkb’er, dus dat sprak me direct aan. Maar wat ook ontzettend heeft geholpen in mijn keuze, is het feit dat ik met Erik, Roel en anderen van ELIX steeds vakinhoudelijke sparringspartners had. Geen uitgebreid keuzemenu, nietszeggende antwoorden van een frontoffice-medewerker of dagenlang wachten tot de tweedelijns ondersteuning je eens terugbelt. Dat is een verfrissende toegankelijkheid die ik ontzettend op prijs stel!”
Andersom is Arnold voor ons ook een zeer gewaardeerde klant. Hij had bovendien zelf al bedacht dat het in tijden van negatieve energieprijzen geen gek idee is om zijn zonnestroominstallatie tijdelijk uit te zetten, al zat daar nog wel een addertje onder het gras:
“Als je bij een positieve energieprijs betaalt wordt voor het terugleveren van energie, dan is het logisch dat je moet betalen om energie terug te leveren bij negatieve energieprijzen. Daarom leek het me een goed idee om mijn installatie uit te schakelen zodra er een minnetje voor de energieprijs verscheen. Maar toen ik ELIX voor een andere kwestie aan de telefoon had, was ik toch wel verrast dat ze onregelmatigheden zagen in de opwek van mijn installatie. Dat zie je bij traditionele energiemaatschappijen alleen bij klanten die een véél grotere installatie hebben! Bovendien was het niet alleen waardevol dat ze de onregelmatigheden überhaupt opmerkten: door me aan te raden pas af te schakelen bij een energieprijs van rond de -10 cent ben ik nog voordeliger uit dan ik al was. En dat is advies waar je als ondernemer écht iets aan hebt!”
De toekomst
Als ondernemer kun je niet stil blijven staan. Dus toen Arnold gedwongen afscheid moest nemen van zijn toenmalige energieleverancier, nam hij het heft in handen en zocht een oplossing. Hij bood de energiecrisis het hoofd met een prachtige drietrapsraket: het nemen van energiebesparende maatregelen, zelf energie opwekken met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract. “Ik ben sinds maart 2023 klant en ben erg benieuwd naar mijn energiekosten van de eerste 12 maanden bij ELIX, zodat ik precies kan zien wat mijn keuzes me hebben opgeleverd. Tot die tijd ben ik in ieder geval al blij met de transparantie en helderheid van ELIX: zelfs de maandoverzichten zijn duidelijk! De volgende stap die ik met ze wil zetten is me ook al duidelijk: energieopslag. En al is de tijd daar voor mij nu nog niet helemaal rijp voor, ik ben ervan overtuigd dat ELIX me uitstekend zal ondersteunen als het zover is!”