Load balancing: alles wat je moet weten
In het kort:
- Bij static load balancing wordt een maximaal vermogen ingesteld voor een laadpaal om overbelasting te voorkomen.
- Nadeel van deze methode is dat je de capaciteit van je stroomnetwerk niet optimaal benut.
- Met dynamic load balancing bepalen slimme meters het laadvermogen van laadpalen om overbelasting te voorkomen.
- Voordeel van deze methode is dat je de beschikbare capaciteit optimaal benut.
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Steeds meer bedrijven kiezen daarom voor de aanschaf van een zakelijk laadplein. Zo rijden alle werknemers aan het einde van de dag weer met een opgeladen auto naar huis. Dit verloopt nog niet altijd zonder problemen, want je stroomnetwerk heeft maar een beperkte capaciteit. Laadpalen zijn een extra stroomgebruiker en kunnen in combinatie met al het andere stroomverbruik je netwerk overbelasten. Om dit te voorkomen, kies je voor een laadstation die is uitgerust met ‘load balancing’. Maar wat is load balancing en hoe werkt dit? We leggen het je uit in dit artikel.
De voordelen van ‘static load balancing’
De makkelijkste vorm van load balancing noemen we ‘static’. Ook wel ‘passive load balancing’ genoemd. Zoals je leest is dit een passieve methode. Door een maximaal vermogen in te stellen voor je laadpaal, hoef je niet telkens je stroomverbruik in de gaten te houden. Zo voorkom je overbelasting, zonder dat je hier verder naar hoeft om te kijken. Laten we dit verduidelijken met een voorbeeld:
Stel dat je bedrijfspand een hoofdaansluiting heeft van 3 x 80 ampère. Een installateur bepaalt dat er per fase 60 ampère wordt gebruikt op piekuren in je bedrijfspand. Het maximale laadvermogen voor je laadstation wordt daarmee ingesteld op 15 ampère per fase. Met een beetje speling zorg je ervoor dat je altijd onder het maximale vermogen van je hoofdaansluiting blijft. Hieronder vind je hier een illustratie van.
De nadelen van ‘static load balancing’
Het nadeel van deze statische methode is dat je de capaciteit van je stroomnetwerk niet optimaal benut. Je zit namelijk niet de hele werkdag op de piek van 15 ampère. Ook is het mogelijk dat de laadsnelheid van de elektrische auto’s met deze techniek erg laag is.
Stel dat je in het voorbeeld van hierboven zes werknemers hebt met een elektrische auto. Op je bedrijfsterrein heb je drie laadpalen ter beschikking. De auto’s laden dan met 7,5 ampère op, wat gelijk staat aan ongeveer 1,7 kW. Het duurt dan ongeveer 43 uur voordat je Tesla Model 3 is opgeladen. Dat worden hele lange werkdagen.
Een alternatief: ‘dynamic load balancing’
Met deze vorm van load balancing, ook wel ‘active’ load balancing genoemd, ervaar je deze problemen niet. De naam zegt het al: je houdt actief je stroomverbruik in de gaten. Zo bepaal je het laadvermogen van de laadpalen. Hiervoor gebruik je een slimme meter die iedere milliseconde communiceert met je laadstation. Op die manier ‘weten’ de laadpalen hoe zwaar het stroomnetwerk in je bedrijfspand wordt belast. De laadpalen benutten de resterende beschikbare capaciteit in zijn geheel voor het opladen van auto’s. Zo voorkom je overbelasting van je stroomnetwerk, terwijl je de stroomcapaciteit optimaal benut. Dit zie je ook in het plaatje hieronder.
Beide load balancing methodes zorgen ervoor dat je stroomnetwerk niet wordt overbelast. Bij dynamic load balancing gaat dit veel efficiënter. Daardoor presteren je laadpalen optimaal en profiteer jij optimaal van de geleverde stroom.
Advies op maat
Welke laadpaal installatie het beste bij jouw bedrijf past? Bij ELIX analyseren we je gehele energieprofiel. Ervaar optimaal inzicht en verbeter waar mogelijk. Meer weten? Vraag een vrijblijvend adviesrapport laadpaal aan.