Optimale zakelijke laadinfrastructuur

Laadpalen voor elektrische vrachtwagens

Snelheid, efficiëntie en flexibiliteit. Daar lever je liever niet op in als je de transitie naar elektrisch rijden gaat maken. Met de juiste laadpalen voor elektrische vrachtwagens hoeft dat ook niet. Ga voor jouw optimale zakelijke laadinfrastructuur en profiteer van je investering!
mockup e book sprila subsidie goedkopere laadpleinen en batterijen
Ontdek in ons e-book:
check welke overwegingen je maakt voordat je realiseert;
check wat de beste laadpalen voor elektrische vrachtwagens zijn;
check hoe je je businesscase versterkt met fiscale voordelen en subsidies.
Download e-book arrow right
Download e-book arrow right
Laadpalen voor elektrische vrachtwagens

Zakelijk DC-laden: wat houdt het in? 

Als je zoekt naar laadpalen voor elektrische vrachtwagens, kom je al snel op DC-laders uit. Je kent ze waarschijnlijk ook wel als snelladers. Met DC-laders kun je in een hele korte tijd elektrische voertuigen opladen. Dat komt vooral doordat ze in staat zijn om wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. 

Accu’s van elektrische voertuigen kun je namelijk alleen opladen met gelijkstroom. En omdat uit je meterkast wisselstroom komt, moet het omgezet worden naar gelijkstroom. Als je gebruikmaakt van een AC-lader, gebeurt dat omzetten pas in het elektrische voertuig. Maar als je een DC-lader gebruikt, kan de gelijkstroom rechtstreeks naar je accu. Dat maakt het opladen een stuk efficiënter en daardoor ook een stuk sneller! 

DC-laden versus AC-laden

Het verschil tussen DC-laden en AC-laden gaat verder dan alleen het verschil in laadsnelheid en het type stroom dat ze leveren. Het financiële plaatje ziet er heel verschillend uit en het vermogen van DC-laders is een stuk hoger dan die van AC-laders. We zetten de belangrijkste verschillen op een rij: 

AC-ladersDC-laders
Lage aanschaf- en installatiekostenHoge aanschaf- en installatiekosten
Levert wisselstroom Levert gelijkstroom
Lage laadsnelheidHoge laadsnelheid
Alleen bruikbaar voor normaal ladenBruikbaar voor zowel snel als normaal laden
Maximaal vermogen: 22 kWMaximaal vermogen: 300 kW

De beste laadpalen voor elektrische vrachtwagens 

Als je puur kijkt naar efficiëntie en laadsnelheid, is de keuze voor DC-laden snel gemaakt. Maar je neemt natuurlijk ook het financiële aspect mee. En aangezien DC-laders met hun hoge vermogen best veel vragen van je elektriciteitsaansluiting, speelt de capaciteit die je beschikbaar hebt natuurlijk ook nog een rol. 

Heb je die capaciteit nu nog niet beschikbaar? Dan zijn er gelukkig nog manieren om die capaciteit alsnog te realiseren. Je kunt zakelijke zonnestroom gebruiken en een batterij voor energieopslag realiseren om ervoor te zorgen dat je altijd voldoende capaciteit hebt voor je zakelijke DC-laders. Klinkt ingrijpend, en dat is het ook wel, maar het is vooral ook een belangrijke stap in het realiseren van toekomstbestendige laadpalen voor elektrische vrachtwagens. Helemaal als elektrisch transport een belangrijk deel uitmaakt van jouw bedrijfsvoering. 

Dus wil je niet inleveren op efficiëntie, flexibiliteit en laadsnelheid? Bijvoorbeeld omdat je wagenpark bestaat uit bestelwagens of vrachtwagens die bijna altijd onderweg zijn? Dan zijn DC-laadpalen voor elektrische vrachtwagens absoluut een interessante investering voor jouw bedrijf. 

Ontvang SPRILA-subsidie voor advies of aanschaf van zakelijke laadinfrastructuur

Laat ons je aanvraag gratis regelen arrow right dark

Wij worden beoordeeld met een 9,6

Beoordelingen van echte mensen en echte bedrijven. Je mag ze van ons nabellen!
Logo wellnesspet Wellness Pet gebruikt nu slimme oplossingen voor netcongestie. Ze hebben hun zonnestroominstallatie aangepast aan hun directe energiebehoefte, het overschot wordt automatisch beperkt en het laadplein maakt gebruik van load balancing.
Fokko Dijkstra Plant Director
Zonnepanelen: 1.300 Oppervlakte: m2

Ontvang inzicht in jouw potentiële rendement

Ontvang gratis advies arrow right dark

Wij geven energie aan:

Ik wil meer weten over

Meest gelezen artikelen

Lees meer in onze kennisbank arrow right dark