Wat is het verbruik van een elektrische auto?
In het kort:
- We drukken het verbruik van een elektrische auto uit in een bepaald aantal kWh per 100 kilometer.
- Dit verbruik ligt over het algemeen tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer.
- De laadtijd die nodig is om 100 kilometer te rijden, berekenen we op basis van het type accu en type laadpaal.
Elektrisch rijden is al erg populair, maar veel ondernemers weten niets over het verbruik van een elektrische auto. Brandstofauto’s met hun liters en kilometers zijn een bekend terrein, maar hoe werkt het met kilowatturen en laadtijden? In dit artikel leggen we uit hoe je het verbruik van een elektrische auto meet en geven we je tips om zo zuinig mogelijk te rijden.
Zo meet je het verbruik van een elektrische auto
We beginnen met het woord ‘verbruik’. Bij benzine- en dieselauto’s weten we hoe dit zit: de ene verbruikt 1 op 5, de ander 1 op 20. Soms drukken we dit ook uit als aantal liter per 100 kilometer, maar bij elektrische auto’s meten we het anders. We hebben het dan niet over liters, maar over verbruikte energie. Deze energie drukken we uit in kilowattuur (kWh). Als we het hebben over het verbruik van een elektrische auto, dan hebben we het over het aantal kWh per 100 kilometer.
Het verbruik in beeld
Nu we weten hoe we het verbruik van elektrische auto’s meten, kunnen we het verbruik in beeld brengen. Net als bij brandstofauto’s verschilt het verbruik van elektrische auto’s flink. Over het algemeen ligt het tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Een Tesla Model 3 verbruikt bijvoorbeeld 14,2 kWh per 100 kilometer, terwijl dit voor een Audi e-tron S 55 quattro ongeveer 27 kWh per 100 kilometer is. Stel dat je 15.000 kilometer per jaar rijdt, dan zullen de stroomkosten voor deze twee voertuigen erg verschillen. In het onderstaande rekenvoorbeeld is dit gemakkelijk zichtbaar. We hanteren hier een gebruikelijke stroomprijs van € 0,23 per kWh.
Auto |
Tesla Model 3 |
Audi e-tron S 55 quattro |
Aantal km per jaar | 15.000 | 15.000 |
Jaarlijks verbruik in kWh | 150 x 14,2 = 2.130 | 150 x 27 = 4.050 |
Jaarlijkse kosten | 2.130 x € 0,23 = € 489,90 | 4.050 x € 0,23 = € 931,50 |
Laden naar 100 kilometer
Ook al laden laadpalen steeds sneller, het opladen van je elektrische auto gaat nog steeds niet zo snel als het voltanken van je brandstofauto. Nu we weten hoeveel energie er nodig is om 100 kilometer te rijden, is het interessant om te weten hoe lang je daarvoor moet laden. De laadtijd hangt af van verschillende factoren, zoals de accu van de auto en het type laadpaal. Openbare laadpalen langs de snelweg hebben doorgaans een vermogen van 11 kW. Bij snellaadpalen ligt dat vermogen een stuk hoger: de Tesla Supercharger heeft een vermogen van wel 250 kW. Met het onderstaande rekenvoorbeeld laten we zien hoe lang het laden duurt om 100 kilometer te kunnen rijden met je Tesla Model 3.
Type laadpaal |
Reguliere openbare laadpaal |
Tesla Supercharger |
Laadvermogen in kW | 11 | 250 |
Laadtijd voor 100 km | 1 uur 20 minuten | 3,5 minuten |
Vijf tips om zo zuinig mogelijk te rijden in een elektrische auto
Wil je de kosten van het verbruik van je elektrische auto drukken, dan is zuinig rijden het halve werk. We geven daarom een paar tips:
- Rijd met een zo constant mogelijke snelheid.
- Gebruik zo min mogelijk je airco.
- Gebruik de spaarstand van je auto. Veel elektrische auto’s geven daarnaast ook tips over hoe je zuiniger kunt rijden.
- Vergeet niet je bandenspanning op peil te houden.
- Onnodige bagage lekker thuis laten.
Advies op maat
Wil je meer weten over het verbruik van een elektrische auto? En ben je nog op zoek naar een laadinfrastructuur voor je bedrijf? Wij bij ELIX denken met je mee en helpen je graag. Vraag hiervoor gratis en vrijblijvend een adviesrapport op maat voor een zakelijk laadplein aan.