De cruciale rol van laadinfrastructuur in de transportsector
Je ziet nog niet veel elektrische vrachtwagens rijden op de Nederlandse wegen. Maar de vraag ernaar neemt wel snel toe in de Nederlandse transportsector. Aan de ene kant omdat de overheid met verplichtingen subsidies als de SPRILA-subsidie komt, aan de andere kant omdat de transportsector zelf ook wil verduurzamen. Maar die elektrische vrachtwagens moeten natuurlijk ook opgeladen worden, en daar ligt nog wel een uitdaging. In dit artikel bespreken we het belang van goede laadinfrastructuur voor de transportsector, de rol van snelladers en hoe de toekomst eruitziet.
Laadinfrastructuur voor de transportsector: een extra radertje
Voor transporteurs is het een grote uitdaging om de planning zo efficiënt mogelijk te maken. Zaken als de beschikbare vrachtwagens, chauffeurs en rusttijden moeten allemaal strak in elkaar grijpen om winstgevend te ondernemen. Met elektrische vrachtwagens komt daar nog een extra radertje bij: je moet ervoor zorgen dat de wagens voldoende opgeladen zijn voor de geplande ritten.
Soms zal dat laden onderweg moeten gebeuren, zeker bij langere ritten. Maar meestal wil je je elektrische vrachtwagens opladen met de laadpalen voor elektrische vrachtwagens op je eigen terrein, bijvoorbeeld als ze ‘s nachts toch stilstaan. En dat betekent dat je dus goed na moet denken over een ondersteunende laadinfrastructuur voor je transportbedrijf! Het is daarin bijvoorbeeld belangrijk dat je nadenkt over de juiste capaciteit van je laders, de verdeling van het laden over de dag en de mate van flexibiliteit die je nodig hebt. Ook is een eventuele combinatie met je zakelijke zonnepanelen en zakelijke batterijen voor energieopslag interessant om te verkennen.
Huidige laadinfrastructuur
Laadpalen voor elektrische personenauto’s schieten als paddenstoelen uit de grond, maar de huidige laadinfrastructuur voor de transportsector blijft nog wat achter.
Momenteel rijden er ongeveer 1.125 elektrische vrachtwagens in Nederland en zijn er een paar honderd publieke en semi-publieke laadpunten beschikbaar voor vrachtwagens. Deze laadpunten zijn verspreid over strategische locaties zoals langs snelwegen en in de buurt van industrieterreinen.
Maar niet elke lader is hetzelfde: de laadcapaciteit verschilt, waardoor niet elk laadpunt geschikt is. Met een reguliere lader is het bijvoorbeeld praktisch onmogelijk om onderweg snel bij te laden, daarvoor zal je chauffeur toch echt bij een snellader moeten zijn.
Nu denk je vast: waarom zijn er dan überhaupt reguliere publieke laders voor vrachtwagens? Dat is grotendeels een kostenkwestie, aangezien snelladers wat duurder in aanschaf zijn dan reguliere laders. Een andere uitdaging is de beschikbare stroom: vanwege netcongestie kan niet elk laadpunt voorzien worden van de noodzakelijke grote stroomaansluiting voor een snellader. Toch denken wij dat snelladers de toekomst hebben.
Snelladers in de laadinfrastructuur van de transportsector
Het laden met snelladers betekent niet alleen simpelweg dat je sneller klaar bent met laden. Snelladen betekent ook meer flexibiliteit. Omdat je minder lang bezig bent om de batterij vol te krijgen, kan je bijvoorbeeld ook overdag tussendoor even een uur laden.
Dit klinkt allemaal heel positief, maar de aanschaf van snelladers is niet niks. Snelladers zijn namelijk een stuk duurder dan normale laders. Daarom kan je ervoor kiezen om een combinatie van snelladers en normale laders aan te schaffen. We laten het verschil tussen standaardladers en snelladers zien in een tabel.
Batterijcapaciteit | Soort lader | Laadvermogen | Laadduur |
600 kWh | Standaardlader | 22 kW | 12 uur |
600 kWh | Snellader | 400 kW | 1,5 uur |
Waarschijnlijk hoeven niet alle vrachtwagens ‘s nachts tegelijk de weg op. Je kan er dan voor kiezen om een aantal vrachtwagens ‘s nachts op te laden met een standaardlader en de overige vrachtwagens overdag met een snellader. Dan minimaliseer je zowel de aanschafkosten als de stilstandtijd van vrachtwagens. Win-winsituatie dus!
Door de extra flexibiliteit in laden is de drempel naar elektrisch rijden lager en heeft het minder invloed op je transportplanning.
Laden onderweg
We begrijpen het als je het nog steeds spannend vindt om de overstap te maken naar elektrisch rijden. Als je veel lange ritten maakt, moet het namelijk maar net meezitten met de laadpalen onderweg. Gelukkig is het niet nodig om je daarover zorgen te maken.
Steeds meer transportbedrijven stappen over op elektrisch rijden, dus de laadinfrastructuur voor de transportsector breidt snel uit. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer snelladers beschikbaar komen en er nieuwe technieken worden ontwikkeld.
Een van deze nieuwe technieken is het Megawatt Charging System (MCS). Dit systeem kan 1000 kW aanleveren, waardoor een vrachtwagen maar 36 minuten hoeft te laden voor een volle batterij!
Daarnaast wordt de actieradius van elektrische vrachtwagens steeds beter. De gemiddelde actieradius van een elektrische vrachtwagen is nu 600 kilometer, maar dit wordt dus steeds meer! Hierdoor word je steeds minder afhankelijk van laders.
De rol van de overheid
Om de drempel voor de overstap naar elektrisch transport nog verder te verkleinen, heeft de overheid ook nog eens verschillende subsidies en regelingen in het leven geroepen. We zetten de belangrijkste subsidies voor je op een rijtje.
SPRILA-subsidie
SPRILA staat voor ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur’. Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers die een laadinfrastructuur voor de transportsector willen aanleggen. Binnen de SPRILA-subsidie heb je twee vormen:
- SPRILA Advies: subsidie voor het aanvragen van advies over het aanleggen van een laadplein voor elektrische voertuigen
- SPRILA Aanschaf: subsidie voor het aanschaffen van een laadinfrastructuur
De volgende aanvraagronde van de SPRILA-subsidie start 25 maart 2025. Die wil je niet missen, dus bereid je goed voor en bekijk direct wat je SPRILA subsidieaanvraag kunt doen om je kans op toewijzing te verhogen.
SPULA
SPULA staat voor ‘Subsidie voor Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer’. De naam zegt het al, deze subsidie is gericht op het ontwikkelen van publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Je kan hierbij onder andere denken aan elektrische vrachtwagens.
De vorige aanvraagdatum was 31 december 2024. Ook voor de SPULA verwachten we dat de subsidie in 2025 weer beschikbaar is. Aanvragen kan dan op de website van de RVO.
AanZET
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks is een subsidie die aangevraagd kan worden door ondernemers en non-profitorganisaties. Met de subsidie krijg je geld als je een nieuwe emissieloze vrachtwagen koopt.
Mocht je dus nog geen elektrische vrachtwagens hebben, maar wil je de overstap naar elektrisch rijden wel graag maken, dan is deze subsidie waarschijnlijk wat voor jou! Ook het aanvragen van deze subsidie kan op de website van de RVO.
Programma vrachtwagenheffing
Naast alle subsidies om het rijden in elektrische vrachtwagens aantrekkelijker te maken, heeft de overheid ook een programma opgezet dat het rijden in benzine- of dieselvrachtwagens juist onaantrekkelijker maakt.
Met programma vrachtwagenheffing wil de overheid rond 2026 in Nederland een vrachtwagenheffing invoeren. Deze heffing is gemiddeld € 0,167 per kilometer, afhankelijk van het gewicht van de vrachtwagen en hoe vervuilend de motor is. Maar goed nieuws, want deze heffing is veel minder voor elektrische vrachtwagens. Dan is de heffing namelijk gemiddeld € 0,030.
Stel, je legt 100.000 kilometer per jaar af. Dan ben je als ondernemer met een benzine- of dieselvrachtwagen gemiddeld € 16.700 per jaar per vrachtwagen kwijt. Als ondernemer met elektrische vrachtwagens betaal je gemiddeld € 3.000 per jaar per vrachtwagen. Je bespaart dan dus € 13.700 per jaar per vrachtwagen!
Investeer in laadinfrastructuur in de transportsector
Wil je meehelpen met het realiseren van laadinfrastructuur voor de transportsector? En ben je benieuwd wat je hier zelf uit kunt halen? Of wil je weten hoe je geld kan verdienen met bijvoorbeeld laadpalen voor elektrische vrachtwagens? Laat ons een gratis voorstel voor je uitwerken. Daarin laten we je zien wat een zakelijk laadplein in jouw specifieke situatie kan opleveren.
