Kosten versus snelheid: optimale laadstations voor transporteurs
De transitie naar elektrisch rijden stelt de Nederlandse transportsector voor nieuwe uitdagingen. Niet alleen zit je met de aanschaf van elektrische vrachtwagens, maar natuurlijk ook met het laden. En als dat niet of niet altijd op je eigen terrein kan, zul je bij openbare laadstations moeten laden. Is dat het geval, dan is het belangrijk dat je de juiste balans vindt tussen de kosten en de laadsnelheid bij laadstations. In dit artikel bespreken we hoe je deze balans vindt en schetsen we optimale laadstations voor transporteurs in verschillende situaties.
De laadkosten van verschillende laders
De laadkosten waar je bij openbare laadstations mee te maken krijgt, worden voor een groot deel bepaald door de soort lader.
Een AC-lader is de simpelste laadpaal, met de laagste kosten en de laagste laadsnelheid. Afhankelijk van de exacte uitvoering duurt het al gauw 20 uur voordat de batterij van je elektrische vrachtwagen weer vol is. In de meeste gevallen is dat natuurlijk veel te lang. Maar wat we hierin niet moeten vergeten, is dat de batterij van een elektrische vrachtwagen meestal niet volledig leeg is voordat je gaat laden, en je de batterij idealiter ook niet tot 100% oplaadt. Stel dat je een batterijcapaciteit hebt van 500 kWh, dan hoef je misschien ‘maar’ 60% bij te laden. Dat zou met een AC-laadpaal van 22 kW ongeveer 14 uur duren. Nog steeds lang, maar in sommige gevallen wel haalbaar.
Er staat bovendien tegenover dat het laden bij een AC-laadpaal vaak wel relatief goedkoop is. Op het moment van schrijven ligt het laden met een AC-lader gemiddeld tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh. Maar eigenlijk is deze vorm van laden dus alleen geschikt als je je vrachtwagen langere tijd stil kunt laten staan.
Voor het onderweg bijladen ben je eigenlijk automatisch veroordeeld tot het laden met een DC-lader. Deze lader gebruikt een andere techniek waardoor het laden veel sneller gaat, dus worden ze ook vaak snelladers genoemd. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden op dit gebied. Gemiddeld zit je qua laadkosten al snel richting de € 0,70 per kWh. Daar staat tegenover dat het laden soms niet langer duurt dan 40 minuten!
Wanneer heb je welk vermogen nodig?
Als je goederen aan supermarkten levert, staan de vrachtwagens waarschijnlijk gemiddeld 8 uur stil. De goederen moeten namelijk tijdens of rond de openingstijden geleverd worden. In de nacht kunnen de vrachtwagens dan opgeladen worden en dat kan in veel gevallen prima met een AC-lader. Al is het natuurlijk afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal en de capaciteit van de batterij in je elektrische vrachtwagen.
Heb je een koeriersdienst, waarin je te maken hebt met strakke levertijd, korte stops en weinig tijd om tussendoor langere tijd bij te laden? Dan zit je al snel vast aan een snellader. Tijdens een korte pauze voor de chauffeur is de vrachtwagen met een snellader van 400 kW in iets meer dan een uurtje opgeladen.

Zoals je ziet, moet je als transporteur dus een afweging maken tussen de hogere kosten van snelladen bij 400 kW en de lagere kosten van langzamer laden bij 22 kW. Een lastige keuze die dus wordt beïnvloed door zaken als de batterijcapaciteit van je elektrische vrachtwagens en de aard van je transportbedrijf.
Invloed van de laadsnelheid op de transportsector
Als je als transporteur met strakke afspraken werkt, beïnvloedt de laadsnelheid de productiviteit. In een sector waarin tijd letterlijk geld is, speelt de laadsnelheid een belangrijke rol bij het verminderen van stilstand en het verhogen van de productiviteit.
Lange laadtijden kunnen in de logistiek al snel problemen opleveren. Als een voertuig te lang bij een laadstation staat, zorgt dit voor vertragingen in leveringen, gemiste afspraken en loopt de planning uit.
Stel dat een vrachtwagen meer dan 500 kilometer per dag aflegt, dan kun je je voorstellen dat er ook dan niet heel veel tijd overblijft om te laden. Bij langeafstandtransporten zijn snelladers met een hoog laadvermogen dus praktisch onmisbaar.
Voor de stadsdistributie ligt de situatie anders. Deze vrachtwagens leggen vaak kortere afstanden af en kunnen laden bij een lager vermogen. Vaak worden de vrachtwagens dan ‘s nachts op het depot opgeladen.
Kiezen voor tijdsbesparing of kostenbesparing?
De afweging tussen verschillende laadstations voor transporteurs komt dus vaak neer op kosten versus laadsnelheid. Snelladers bieden duidelijke tijdsvoordelen. Maar tegelijkertijd hangt de daadwerkelijke winst sterk af van de laadcapaciteit en de laadinfrastructuur op strategische locaties.
Om te bepalen of en welke soort snellader je het best kunt kiezen, moet je eerst bepalen wanneer je laadmomenten zijn. We onderscheiden er drie:
- Laden in de nacht: je voertuigen staan gemiddeld 11 uur stil.
- Tussen regio-ritten en langeafstandsritten in: je voertuigen staan gemiddeld 2 uur stil.
- Tussendoor bij regio-ritten: je voertuigen staan gemiddeld 1 uur stil.
Als je weet wanneer je laadmomenten zijn, kun je bepalen welke snelladers het best bij jouw situatie passen.

Als transporteur moet je nog steeds afwegen of de hogere kosten van snelladen opwegen tegen de winst in tijd. Als je bijvoorbeeld vaste ritten rijdt en voldoende tijd hebt om voertuigen te laden tijdens minder drukke uren, kan laden met 50 kW een slimmere keuze zijn.
Slim laden voor kostenbesparing
Als transporteur wil je de laadkosten zo laag mogelijk houden. Je kunt op verschillende manieren zorgen dat je zo weinig mogelijk geld kwijt bent per kWh. We zetten de opties voor je op een rijtje.
Laden op de goedkoopste tijdstippen
Openbare laadstations hanteren niet altijd vaste prijzen gedurende de dag. Op momenten dat elektriciteit goedkoop is, kun je in sommige gevallen dus ook goedkoper laden.
Vergelijk tarieven
Het ene pompstation is het andere niet. En dat geldt ook voor openbare laadstations voor transporteurs. De prijs per kWh kan flink verschillen. Niet alleen qua laadvermogen. Want ook tussen verschillende aanbieders zitten behoorlijke verschillen. Er zijn apps en platforms die de actuele laadtarieven laten zien, zodat je altijd de slimste keuze kunt maken.
Vermijd snelladers
Heb je geen haast, vermijd dan het laden bij een snellader. Waarom zou je de hogere laadkosten betalen als dat niet echt nodig is? Plan de ritten zo in dat je zoveel mogelijk gebruik kunt maken van goedkopere laadstations voor transporteurs.
Je eigen laadplein met ELIX
De meest voordelige manier van laden is natuurlijk een eigen zakelijk laadplein. Misschien heb je de mogelijkheden al onderzocht en denk je dat er niks mogelijk is, maar wij weten uit ervaring dat er vaak meer kan dan je denkt!
De overstap naar elektrisch transport is al geen kleine. Ben je daarbij ook nog eens afhankelijk van openbare laadstations, dan wordt het ongelooflijk complex. En dat terwijl een eigen laadplein niet alleen goedkoper is, maar vaak ook veel efficiënter.
We snappen dat de investering in een eigen laadplein spannend kan zijn. In ons e-book over laadpalen voor elektrische vrachtwagens hebben we daarom alle benodigde informatie voor je op een rij gezet. Zo kun je rustig zien of er niet toch wat mogelijk is.
En als je nog vragen hebt over afwegingen rondom optimale laadstations voor transporteurs, dan weet je ons te vinden!
