Kan ik zonnestroom gebruiken voor mijn zakelijke laadplein? 

Het korte antwoord hierop is ja! Je kunt je opgewekte zonnestroom gebruiken om elektrische auto’s op te laden via je zakelijke laadplein. Maar dit is nog niet alles wat over dit onderwerp te zeggen valt. Lees verder om erachter te komen hoe je precies zonnestroom gebruikt om elektrische auto’s op te laden, en wat de voordelen hiervan zijn. 

Hoe werkt het?

Ten eerste moet je bij je bedrijfspand zowel zakelijke laadpalen als zakelijke zonnepanelen hebben. Heb je nog geen zakelijke laadpalen? Overweeg dan alsnog de investering, want vanaf 2025 zijn ze voor de meeste bedrijven verplicht. En als je dan toch verplicht bent om de investering te doen, wil je er natuurlijk ook het maximale uithalen. Dat doe je dus door je eigen zonnestroom te gebruiken voor je zakelijke laadplein! 

Om dat mogelijk te maken, moeten jouw zakelijke laadpalen een smart charging-functie hebben. Dankzij die functie kun je aangeven dat jouw laadplein bij voorkeur zonnestroom gebruikt voor het opladen van auto’s. Daarnaast kun je het laadproces bij deze laadpalen besturen en monitoren op afstand. Als jij aangeeft wanneer een auto opgeladen moet zijn, bepaalt de laadpaal of er naast zonnestroom nog stroom van het elektriciteitsnet nodig is. 

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig?

We weten nu dat het een heel haalbare optie is om je zonnestroom te gebruiken voor je zakelijke laadplein. Hoeveel panelen je nodig hebt om jouw zakelijke laadplein te voorzien van je eigen zonnestroom, is echt een kwestie van maatwerk. Om je toch een beetje een idee te geven, laten we je een rekenvoorbeeld zien voor één laadpaal. We gaan er voor het gemak even vanuit dat je deze laadpaal gebruikt voor het opladen van een Renault Megane E-Tech. 

De berekening van het aantal panelen dat je nodig hebt om een elektrische auto op te laden, is eigenlijk heel simpel. Op basis van het verbruik per 100 kilometer en de gemiddelde afstand die je in een jaar rijdt, bepaal je het gemiddelde verbruik per jaar. Vervolgens bereken je het aantal panelen dat je nodig hebt, door het gemiddelde verbruik per jaar te delen door het jaarlijkse opwek per paneel. 

verbruik en jaarlijkse opwek verticaal 300x231

Volgens de gegevens hierboven verbruikt de Renault Megane E-Tech in dit rekenvoorbeeld gemiddeld 2310 kWh per jaar. We gaan daarbij uit van een paneel met een vermogen van 545 Wp, dat jaarlijks 463 kWh opwekt. Als we het gemiddelde verbruik per jaar delen door de jaarlijkse opwek per paneel, zien we dat je 5 zakelijke zonnepanelen nodig hebt om een Renault Megane E-Tech op te laden met je eigen zakelijke laadpaal.

Dit voorbeeld gaat over het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt om één enkele laadpaal te voorzien van zonnestroom. Maar bij je bedrijfspand heb je natuurlijk niet genoeg aan één zakelijke laadpaal. Voor een zakelijk laadplein dat meegroeit met de toenemende laadbehoefte, heb je dus wel meer zonnepanelen nodig.

Solar carport

Ook als je geen ruimte hebt op je dak is er ook nog de optie om voor een solar carport te gaan. Hierbij wordt de zonnestroominstallatie op een stellage gebouwd, zodat je de ruimte onder de zonnepanelen ook kan gebruiken. Hier liggen kansen voor een land als het onze, waar ruimte steeds schaarser is.

De voordelen van duurzaam opladen

Om verduurzaming winstgevend te maken, moeten we slim met energie omgaan. Het inzetten van je eigen zakelijke zonnestroom voor je zakelijke laadplein is daar een mooi voorbeeld van. We zetten op een rijtje wat het je oplevert. 

Touwtjes in eigen handen

Het is je vast niet ontgaan dat de energieprijzen de afgelopen jaren enorm op en neer gegaan zijn. Niet leuk, maar wel een goede reden om je eigen opgewekte energie te gebruiken! Bovendien is de drukte op het elektriciteitsnet de afgelopen tijd toegenomen en de verwachting is dat dit alleen nog maar verder zal toenemen. Tijd om de touwtjes in eigen handen te nemen. De investering in je eigen duurzame energieproductie is daarbij een belangrijke zet. Met je eigen zakelijke zonnestroominstallatie ben je minder afhankelijk van het elektriciteitsnet en krijg je meer grip op de businesscase van je zakelijke laadplein. 

Financieel

Als je je zonnestroom gebruikt voor je zakelijke laadplein, haal je het meeste uit beide investeringen. Het rendement op een zakelijk laadplein wordt namelijk gunstiger naarmate de stroom die je ervoor gebruikt zo goedkoop mogelijk is. Dat zit met je eigen zonnestroom wel goed, want die is onderaan de streep een stuk goedkoper dan de stroom die je inkoopt van het net.

Je profiteert op deze manier ook optimaal van je zakelijke zonnestroominstallatie, aangezien je zonnestroom het meest waard is wanneer je het zelf verbruikt of via je laadpalen verkoopt aan bezoekers. Dit komt doordat zowel de inkomsten die je genereert als de stroomkosten die jij bespaart doordat je zonnestroom gebruikt, een stuk hoger zijn dan de vergoeding die je zou krijgen wanneer je de zonnestroom teruglevert aan het net.

Dubbel zo duurzaam

De investering in een zakelijk laadplein is hoe dan ook een mooie stap in de richting van een duurzaam bedrijf. Ook als je elektriciteit van het net gebruikt voor je laadpalen. Maar omdat een deel van die elektriciteit niet uit duurzame bronnen komt, ben je pas echt groen bezig als je zonnestroom gebruikt voor je zakelijke laadplein. Met een eigen zakelijke zonnestroominstallatie bij je bedrijfspand om je zakelijke laadpalen van stroom te voorzien, scoor je dubbele punten voor duurzaamheid. 

Meer weten?

Slim omgaan met energie is een van de grote uitdagingen van deze tijd. Het gebruiken van zonnestroom voor je zakelijke laadplein is een van de vele mogelijkheden hiervoor. Wil je meer weten over laadpalen en hoe jouw onderneming hier maximaal van kan profiteren? In een gratis en vrijblijvend advies laten wij je zien hoe jij slim stappen zet in winstgevende verduurzaming. 

mockup rendement op zakelijke laadpleinen

Download gratis e-book ‘Rendement op zakelijke laadpleinen’

check Welke stappen je zet om een laadplein te realiseren
check Alle fiscale en subsidie voordelen rondom laadpalen
check De mogelijkheden in laadpunten en laadpalen